onsdag 15. oktober 2008

... om fred

Gå i fred og tjen Herren med glede.
Enda en uke i fred. Hver søndag får jeg det repetert. Også neste uke skal jeg gå i fred og tjene Herren med glede. Enda en uke uten konfrontasjon, uten å ta opp det som plager meg. Hvor lenge skal jeg holde på slik? Hvor lenge skal jeg gå i fred?

Gå i fred.
Samvittigheten plager meg; jeg vet bedre og burde ha sagt fra for lenge siden.
Urettferdigheten plager meg; jeg har sett det lenge og burde gjort noe med det.
Uretten plager meg; jeg vet om det, men gjør ingenting.
Frykten plager meg; jeg ser ting, men tør ikke.

Tjen Herren med glede.
Hvordan kan jeg være glad når jeg svikter min neste?
Hvorfor skal jeg juble når så mange rammes uskyldig?
Hvor kan jeg synge lovsanger når Gud straffer så blindt?
Hvem skal jeg glede meg sammen med?

Gå i fred.
Fred med meg selv og fred med andre.
- Nei, det er ikke det som er viktig.
Fred med Gud og frihet til opprør.
- Ja! Når det virkelig gjelder.

Tjen Herren med glede.
Unnlatenhet må ikke forveksles med fred.

Ingen kommentarer: