lørdag 18. oktober 2008

... om giverglede

Jeg er glad.
I dag har jeg hatt en god dag, tenker jeg før jeg sovner.

Jeg har kjøpt bananer av en ung jente for å hjelpe henne med å få penger til en skrivebok til skolen.
Jeg har kjøpt gulrøtter av en gutt fordi han trengte penger til skoleuniform.
Jeg har gitt litt penger til blind mann jeg kjenner.
Og kokken trengte medisin.
Til og med en prest har fått av meg fordi han nesten ikke hadde fått noe lønn på flere måneder.
Ja, så var det han som skulle bygge seg et lite hus før han kunne gifte seg

I dag har jeg hatt en god dag, tenker jeg før jeg sovner.
Men så tenker jeg også: Er det ikke slik at noen må få vite om det før jeg blir skikkelig glad.

Herre, tilgi at jeg soler meg i min egen godhet, hjelp du meg å se utover meg selv.
Herre, kle av meg min stolthet og lær meg å se all uretten omkring meg.
Herre, hjelp du meg å se nøden slik nøden er, hjelp meg å hjelpe uten betingelser.
Herre, la meg være et redskap for å avskaffe urettferdighet

Nå er det kveld. Alt er stille rundt meg, det kjennes godt.
Men i morgen er det hverdag igjen.

Og hva tenker jeg egentlig i morgen?

Ingen kommentarer: