søndag 19. oktober 2008

... om frykt

Når jeg blir syk eller skader meg forsøker jeg alltid å finne naturlige og rasjonelle forklaringer. Jeg var ute i regnet og frøs. Jeg ble smittet av den eller vet hvor sykdommen kommer fra. Jeg var uoppmerksom og så ikke grøftekanten, jeg gikk inn i en hard takling og brakk benet, jeg tøyde ikke ut, jeg varmet ikke opp, jeg løftet tungt. Jeg har alltid en fornuftig forklaring på mine plager.

Mange av mine venner i Kamerun har det ikke som jeg. Når de blir syke eller skader seg har det også en årsak. Men årsaken finner de ikke hos seg selv, men ofte hos noen andre. De spør seg hva har jeg gjort som gjør at noen vil meg så vondt. Hvem er det som plager meg med å overføre sin sykdom og plage til meg? Hvem er som har kastet onde krefter på meg? Mye av redselen som oppstår ved sykdom og skade er basert på frykt for andre mannesker sin bruk av onde krefter.

Det onde og det gode er realiteter her i landet og det onde kan manifesterer seg i skade, sykdom og død. Onde krefter og gode krefter er en virkelighet som fører til mye frykt og en form for lojalitet som for meg er vanskelig å forstå.
Frykt er en virkelighet som betyr mye for hvordan ting henger sammen og hvordan samfunnene og samfunnet fungerer her i Kamerun. Det er en realitet som er vanskelig å trenge bak for meg med mitt rasjonelle tankesett.

Det er en virkelighet og i denne virkeligheten lever jeg og arbeider jeg.

Og det er i denne virkeligheten jeg forsøker i ord og handling å vise til friheten vi har i Jesus Kristus.

Ingen kommentarer: