mandag 20. oktober 2008

... om innvandrere.

Jeg er en typisk innvandrer. Jeg skiller meg veldig ut i det afrikanske landskapet med min lyse hud og nordiske utseende. Jeg snakker gebrokkent fransk og det er en god del av landets skikker og tradisjoner jeg ikke forstår meg på. Jeg bor i en slags getto sammen med andre innvandrere fra Norge, Tyskland, Frankrike og USA.

Jeg er skeptisk til folkene rundt meg. Hvem lurer meg i dag? Er han en tyv, mon tro? Snakker hun sant hun som sier hun ikke har penger? Er det farlig å gjøre så? Er det forsvarlig å reise dit?
Jeg ser trusler overalt. Er det virkelig slik, eller er det kanskje fordi jeg er innvandrer at jeg oppfatter det slik.

Jeg tenker at kanskje er innvandrere i Norge like skeptisk mot meg bare fordi jeg er norsk. Og kanskje det er derfor det er så få innvandrere på Frogner for der er det jo farlig å ferdes fordi det bare er nordmenn der.

Ingen kommentarer: